maanantai 18. kesäkuuta 2012

Välillä väsynytkin


11.6.2012

Olin todellakin eilen koko päivän väsynyt. Iltapäivällä nukuin jälleen tuntikausia sohvalla. Illalla päätäni alkoi särkeä ja särkyä kesti aamuun saakka. Nukuin kyllä yönkin ihan hyvin huolimatta päivän runsaasta levosta. En ottanut särkylääkettä. Olenkin tullut toimeen koko ajan ilman särkylääkkeitä.


Aamulla yritin avata naapurin kissalle tonnikalapurkkia. En saanut sitä auki, sormet olivat jäykät ja voima hävinnyt. Laitoinkin rannetuet käsiini heti aamusta. Mietin, että pitää varmaan alkaa tutustua tarkemmin ohjeisiin, joita sain mukaani myös Hyvinkään sairaalan toimintaterapeutilta "Kuinka huolehdit nivelistä sairastaessani nivelreumaa."


Oppaan mukaan niveliä säästävät työtavat ovat tärkeitä etenkin tulehdusvaiheessa. jolloin nivelrakenne on altis muutoksille ja virheasennoille. Jokapäiväiset askareetkin voivt kuormittaa tulehtuneita niveliä ja lihaksia. Eli oman kehon kuuntelu on tässäkin tärkeää. Oppaassa onkin paljon tietoa, johon minun on hyvä perehtyä ajoissa. Samoin minun kannattaa aloittaa lihasvoimaa lisäävä harjoittaminen.

Olen vasta lääkityksen alkuvaiheessa enkä tiedä, mikä tilanteeni on 2-3 kuukauden kuluttua. Laitoin eilen kyselyn matkatoimistolle koskien mahdollista heinäkuun Karjalan matkani peruutusta. Olen hiukan huolissani siitä erityisesti lääkkeideni takia. Niiden sivuvaikutukset voivat yllättää, vaikka muuten jaksaisinkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti